A német vegyipari óriás magyar leányvállalata dinamikus növekedést felmutató, sikeres évre tekinthet vissza. A délkelet-európai régióért felelős Herbert Fisch ügyvezető rávilágít az okokra is.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyar építőipar lassan ébredezik 2009 óta tartó Csipkerózsika álmából. Érzékel-e már az Önök vállalata, mint az építési vegyi anyagok fontos szállítója, ebből valamit?
Csak részben. Rendszerint az ebben az ágazatban végbemenő változásokat csak bizonyos késéssel érzékeljük. Viszont azt, hogy a dolgok pozitív irányban haladnak, már 2013 év végén érzékelni tudtuk. E mellett szól egyébként az a tény is, hogy a városban ismét jelentősen több építkezés van, mint egy évvel korábban volt.
Ebben az iparágban a szigetelőanyagok nagy részarányt képviselnek értékesítésükben. Hogyan érintik Önöket a kormány által elrendelt energiaköltség-csökkentések?
Az energia olcsóbbá válása ténylegesen nem teszi éppen vonzóbbá az épületek energiahatékonyságának javításába történő beruházásokat. Ennek ellenére én nem becsülöm ezt a hatást komolynak. A keletkező pótlólagos pénzügyi játéktér talán még inkább pozitív hatással lehet a beruházási készségre. Véleményem szerint a régi épületek energiahatékonysági célú felújításának legnagyobb problémája főleg a szétforgácsolt tulajdoni viszonyokban keresendő, amelyek részben a meglevő pénzügyi eszközök ellenére is akadályozzák a beruházásokat.
Ebben talán segítséget jelenthet a panelépületek állami felújítási programja, melynek új kiadását nemrégiben hozták nyilvánosságra.
Egyértelműen pozitívan értékeljük, hogy újra létezik és könnyebben hozzáférhető is ez a program. A program maga mindenképpen érzékelhető impulzusokat fog adni. Úgy gondoljuk, hogy a program pozitív hatással lesz értékesítésünkre, különösen a szigetelőanyagokéra.
Már a magyar mezőgazdaság múlt évi teljesítménye is pozitívan hatott az Önök üzletére.
Igen, a mezőgazdasági többségének jól megy. Bár már amúgy is magas szinten voltak, de 2013-ben ismét jó növekedési ütemet tudtak elérni. Ezt természetesen mi is érzékeljük. Ebben az ágazatban üzletünk nagyon sikeres, a fizetési morál is jelentősen javult. Ugyanakkor ehhez hozzátartozik az is, hogy követeléskezelésünk következetesebb és jobb lett. 2009 előtt ezen a területen részben saját magunknak okozott problémákkal kellett megküzdenünk, főleg szerződéseink kialakítása miatt. Azóta átalakítottuk egész hitelkezelési stratégiánkat.
Amennyiben?
Korábban mindent hitelbiztosítókon keresztül bonyolítottunk, mára már megvannak saját szakembereink, akik többek között megvizsgálják ügyfeleink hitelképességét, ami főleg az új partnerek esetén rendkívül fontos. Szükség esetén, ha problémák lépnek fel, nagyon közeli kapcsolatban vagyunk ügyfelünkkel. Megerősítettük a kapcsolatot az értékesítés és a pénzügyi osztály között, a hitelügyintézők az értékesítőkkel együtt mennek el az ügyfélhez, mivel fontos, hogy lássák, hogy az ügyfél hogyan áll. Ezzel a módszerrel jelentős mértékben fel tudtuk gyorsítani a fizetések beérkezését, és csökkentettük a fizetések elmaradásának arányát. Magyarország időközben nagy haladást ért el a mezőgazdaságban a fizetési fegyelem kérdésében, és az általam vezetett régióban vezető helyet tölt be e tekintetben.
Mi indította Önöket arra, hogy a követeléskezelést a saját kezükbe vegyék?
Legelőször is az, hogy ez kedvezőbb, mint egy külső szolgáltató bevonása. Mindez kiegészül még azzal is, hogy a 2009-es év körül jelentős problémáink voltak hitelbiztosítóinkkal. Ennek végső hatásaként a BASF globális döntést hozott arról, hogy a hitelkezelést inkább a vállalaton belül oldja meg. Visszatekintve elmondhatom: ez a döntés nagyon is helytálló volt, ha csak Magyarországot vesszük, már nálunk is kifizetődő volt ez a lépés. A megfelelően elkészített szakértői vélemények révén képesek vagyunk nagyobb kockázatokat vállalni, vagyis olyan üzletekben is részt venni, amelyektől korábban eltanácsoltak volna bennünket. Általában a december a legkritikusabb hónap, mert a fizetési határidők a termés betakarítását követően járnak le. Ez év decemberében viszont emiatt nem voltak nagyobb gondjaink.
Milyen növekedési ütemre számítanak régiójukban?
2013-ban a BASF teljes üzleti tevékenysége a régióban előreláthatólag két számjegyű növekedést ér el. Erősségünk a műanyagok üzletága – ezen belül is az autóipari műanyagok –, amely teljes üzleti tevékenységünk jelentős részét teszi ki, ennek megfelelően oszlanak meg a növekedési ütemek is. Az agrár és műanyag üzletágak összesen mintegy 60 százalékát adják árbevételünknek. Emellett szállítunk még a régióban mosószer adalékokat, illetve gyártunk autólakkokat és –bevonatokat is. Ezen a területen is az elvárásoknak megfelelően növekedtünk. Mindezeken felül szállítunk kemikáliákat a gyógyszeriparnak, amely szintén lendületesen fejlődik Magyarországon. Továbbá erősek vagyunk az állati takarmányozási alapanyagok területén is.
Mivel magyarázza még a kétszámjegyű magyarországi növekedést a jól menő mezőgazdaságon és a beinduló építési konjunktúrán túl?
Megrendeléseink egyértelműen visszatükrözik azokat a dinamikus termelés növekedéseket, melyek az ebben beszállítóként részt vevő ügyfeleink részéről élénkítették a keresletet.
Bár a BASF Magyarországon – az agráriumon belüli kisebb tevékenységektől eltekintve – nem épített ki fejlesztési kapacitásokat, az Önök cége mégis szorosan együttműködik a magyar egyetemekkel.
Ebben a vonatkozásban tevékenységeink arra irányulnak, hogy németországi vállalati központunk számára „kinyújtsuk csápjainkat”. Ebből kiindulva már jó néhány BASF kutatás-fejlesztési tevékenység van Magyarországon. Részben az egyetemeken próbálunk ki olyan dolgokat, amelyeket később vállalati központunkban továbbfejlesztenek. Emellett ott vannak a „start-up”, vagyis induló vállalkozások, melyek érdekesek számunkra. Így például az akkumulátorgyártásban, ahol is a példának okáért elektromotorokat gyártó ügyfeleink részére valamikor új megoldásokat és új anyagokat kell szállítanunk. A New Business Development egységünk folyamatosan kutat érdekes újdonságok után a kutatási térképen. Bizonyos alapkutatások esetén előnyös lehet, ha ezeket először egy egyetemi laboratóriumban vizsgáltatjuk meg, amely esetenként több szabadsággal rendelkezik, mint a mi saját laboratóriumaink, és csak ezt követően kerül sor a megfelelő ludwigshafeni munkákra. Elvileg azonban a délkelet-európai piac túl kicsi ahhoz, hogy ott saját nagy vegyipari létesítményt építsünk fel a megfelelő kutatás-fejlesztési kapacitásokkal együtt. De természetesen semmi sem zárható ki teljesen. Ezért tartjuk régiónkban mindig nyitva fülünket és szemünket vállalati központunk számára, és ezért figyeljük nagyon közelről a HITA és a felelős magyar hatóságok beruházás-támogatási programját.
Önök nemcsak a „nagyobb” kutatók utánpótlásáról gondoskodnak, mert a BASF Hungária már csaknem három éve működteti a „Kölyöklabor”-programot. Mi ennek a motívuma?
Vállalati szintű kötelezettségünk, hogy növeljük az iskolákban a kémia és a természettudományok iránti általános érdeklődést. Emellett javítani szeretnénk a vegyészet hírnevét is, és a gyerekeket egy későbbi természettudományos képzés felé mozdítani. Helyszíni tevékenységünk tehát pontosan egybeesik a nagyvállalat oktatással kapcsolatos irányelvével. Nagyon örülünk, hogy a Kölyöklabor Magyarországon is ilyen sikerrel indult.
Hogyan mérhető ez a siker?
Tulajdonképpen a résztvevők számával és azzal az ütemmel, ahogy betelnek a foglalkozásokra szóló időpontok. A magyarországi indulás óta mintegy 5.000 gyereket értünk el, ez a szám a régióban 2012-ben csaknem 15.000 volt. Ezek általában iskolai osztályok, de elutazunk szakvásárokra is. 2013-ban kilenc egyetemen még egy u.n. Chemgeneration Roadshow-t is megrendeztünk a tizenévesek számára. Ebben a projektben a főiskolai/egyetemi tanárok által kidolgozott kísérletek már a 15 éven felüli korosztályt célozzák meg. A súlypontot azonban továbbra is a 7-12 éveseknek szóló Kölyöklaborra helyezzük. Emellett a régióban beindítottunk egy Chain Reaktion, vagyis „láncreakció” versenyt is, ahol iskolás gyerekek csoportjait kértük fel, hogy építsenek meg egy láncreakciót, hasonlóan a Ruth Goldberg féle gépekhez. Csak az a különbség, hogy ezek a mi esetünkben nem tisztán mechanikus gépek, hanem azokban természetesen kémiai reakciókat is be kell építeni.
Mindezek a tevékenységek időt és pénzt igényelnek, és ezek mellett nem tud foglalkozni üzleti ügyeivel.
A CSR témák esetében a pénznek nem lehet elsőbbsége, a három említett projekt pénzügyileg amúgy sem megterhelő. Ötleteket, tudást és beállítódást akarunk továbbadni. Erre szívesen szánjuk rá az időt.
Van-e ezen a területen együttműködés másik helyben működő vegyipari vállalattal?
Magyarországon a közös projektek keretében rendszerint nem vállalatokkal, hanem olyan tudományos intézményekkel működünk együtt, mint az egyetemek vagy az MKE (Magyar Kémikusok Egyesülete). 2011-ben, a kémia évében azonban a Mol-lal, a Richter-rel, a TVK-val, a Tevá-val és a Sanofi-Aventis-szel együtt indítottuk el kémiai ismeretterjesztő honlapunkat, a chemgeneration.com-ot. A BASF már az én gyermekkoromban is támogatott iskolákat. Számunkra fontos, hogy széleskörű tudatosságot teremtsünk a vegyipar pozitív oldalai és lehetőségei irányában.
Hol lát Ön cselekvési igényt a kormányzat részéről tekintettel a keretfeltételekre?
A tervezés biztonságának tekintetében bizonyára még van fejlődési lehetőség, miközben ezen a területen már sok mindent javítottak. Egyébként a keretfeltételek a BASF üzleti tevékenysége számára rendben vannak. Tekintettel Magyarország aktuális és a prognosztizált gazdasági növekedésére összességében pozitívabban látom a jövőt, mint akár csak egy évvel ezelőtt is.
Hogy áll Magyarország az Ön régiójában a többi országgal összehasonlítva?
Az elmúlt hónapok során Magyarország pozíciója jelentősen mértékben pozitívan javult, Délkelet-Európában Magyarország vezetőnek számít a növekedési- és beruházási környezet kérdéseiben. Mind több beruházás jön Magyarországra. A kormány azonban nem csökkentheti azon törekvését, hogy vonzó legyen a külföldi beruházók számára. A beruházási célországok közötti verseny erős. Szerbia is nagyon jól áll. Ott is termelő kapacitásokba invesztálnak nemzetközi cégek. Fontos, hogy a kormány a külföldi beruházások témakörében olyan intenzív maradjon, mint ahogy az a képzés ügyeiben a duális oktatásban történik.
Végezetül még egy kérdés Budapesttel kapcsolatban: Ha magas rangú delegációt fogad Németországból, hová viszi el őket ebédelni, vagy vacsorázni? És mit mutat meg nekik?
Röviddel ezelőtt vendégeimmel a Várnegyedben egy jó étteremben voltunk vacsorázni. A Várban levő éttermek ideálisak a külföldi vendégek számára, mert ott a vacsorát össze lehet kapcsolni egy sétával a Várban. Ez mindig tetszést arat a külföldi vendégek körében. Esti programként örömmel ajánlhatom a Gozsdu-Udvart, vagy annak környéken található számos bár és kocsma meglátogatását. Ott ugyanis számos igazán nívós hely is található, amelyek akár New-Yorkban is megállnák a helyüket.
Jan Mainka